Tipy&Triky
 
- Ovládání -
- Tipy pro Deathmatch -
 
Všude se to tipy a triky k DOOMu na Internetu jenom hemži a tak ani já nezůstanu pozadu, a taky nějaké ty rady jak se naučit dobře hrát DOOMa vám poradím. Některé už asi znáte, ale opakování je šroubek moudrosti. Některé praktiky pak můžete vcelku úspěšně provozovat i na dalších hrách podobného typu vzpomenu alespoň Quake.
 
 
Ovládání
      Tak začnem třeba ovládáním. Hrajete-li jen na klávesnici rychle na ní zapomeňte a připojte do hry i myš. Znám sice i pár lidí, kteří jsou dobří na samotné klávesnici (tímto bych chtěl pozdravit ORKa), ale když se už naučíte s myší tak vám obrátky o 180 a jiné stupně půjdou jedna radost a nikdy byste na klávesnici nedokázali něco podobného co se rychlosi týče.
       Takže jak už jsem říkal nastavte si ovládání klávesnice+myš uložte provedené změny a manuálně nastavte v souboru default.cfg (pozor!! needitovat v T602 apod. přidají si totiž halvičku) na první řadce 'mouse_sensitivity' na jinou hodnotu než je původních 8, tuto hodnotu volte podle typu myši a ovládače. Zkuste tak asi 40, tuto hodnotu si pak ještě upravíte podle potřeby jestli je to pro vás moc málo nebo naopak málo. Nejlepší je si tuto citlivost nastavit tak aby jste při hře pak myš nemuseli nadzdvihávat nebo několikrát šoupnout abyste se vůbec otočily apod. Pozor však při spouštění menu Options ve hře, hra při nastavené citlivosti větší než je 8 padá. Tuto citlivost si lze taky nastavit pomocí speciálních ovládačů pro myš nejpoužívanější je asi mouspeed.zip (1,8 kB), kde si nastavíte citlivost s mnoha kritériemi.
       Pokud jde o jednotlivá tlačítka tak na levé si nastavte střelbu (pro leváky naopak) a ty ostatní podle vlastích potřeb. Tak už se pomalu dostáváme k samotnému ovládání. Je několik typů vesměs jsou odvozoné od geniálního ovládání ze hry Terminator: Future Shock. Co se mně nejvíce osvědčilo je:
[W] - pohyb dopředu (forward)
[S] - pohyb dozadu (backward)
[A] - úkroky doleva (Strafe left)
[D] - úkroky doprava (Strafe right)
[SPACE] - otevírání dveří, tlačítka, apod.
ostatní dva směry otáčení doleva/doprava se provádějí myší. Ti bystřejší si všimli, že jsem nenastavil klávesu pro běhání, spávně. Né, že bych se ploužil po chodbách Map01 nějak pomalu to ne, jenom jsem si nastavil automatické běháni. Teď asi mnozí z vás neví o co jde. Když totiž budete znovu editovat default.cfg na řádku 'joyb_speed' hodnotu přepíšete na číslo 31 budete automaticky běhat aniž byste cokoliv drželi!!! Pokud se jedná o to ovládaní, které jsem vám tu popsal je vhodné zejména, že jsou rychle přístupné klávesy ke zbraním 1-8 na single playeru bude vhodně blízko i [TAB] pro mapu.
        Jak jsem na začátku nastínil je vhodné toto ovládání třeba pro Quake, kde se vertikální pohyb myši využije pro pohled nahoru/dolů. Na klávesy Q, E, apod. si pak můžete nastavit skok, rocketjump, aj.
 
 
Tipy pro Deathmatch
 
Na řadě jsou teď všeobecné tipy:
  1.    Pravidlo první znamená nestát, nebo jen chodit, musíte BĚHAT!! Kdo se neběhá je mtrvý. Využívej výhod úkroků, když jdeš přes nějakou velkou místnost k tvojemu cílu nechoď přímo jsi pak lehkým cílem, kličkuj!
  2.    Neustále měj přehled co se kolem tebe děje, kde je kdo, kdo s kým, a hlavně nepropadej naději ;u)
  3.    Poslouchej zvuk, který vydává nepřítel ať už je to zvuk sebrání zbraně, pádu, otevření dveří, atd., podle tohoto zvuku můžeš zjistit kde se nalézá. Tak například Map01 hraješ se svým kámošem ty ho zabiješ on se objeví a ozve se třikrát zvuk sebrání zbraně z toho plyne, že se objevil na balkóně s motorovou pilou, kde jsou spolu s ní ještě BFG, brokovnice a raketomet. takových příkladů je více. Ozve-li se sundání výtahu (opět Map01) tak je jasné, že jde pro plasmu na kterou skočí z výtahu. Ale pozor. Nenech se nalákat do pasti možná právě s tím počítá, že jsi slyšel zvuk otevírání dveří a přitom na tebe čeká někde za rohem. O této fintě dále.
  4.    Další využití zvuku je pomocí sluchátek kde přesně uslyšíš z jaké straný zvuk přichází. Někdy je dokonce lepší oželit atmosférickou hudbu a ztlumit ji nebo vypnout.
  5.    Ze dvou předcházejících pravidel lze také odvodit další a to je zbytečně se neprozrazovat. Nelozit na výtah pro sebrání plasmy když jde vzít ze země bez skoku. Když je to nutné a chceš třeba vzít ty tři (čtyři) zbraně na balkóně s motorovkou tak se také může stát, že protivník tě uslyší a už je na cestě k tobě, takže buď pozorný.
  6.    Zvuků lze ale také zneužít k oklamání nepřítele. Příkladem budíš Map01 (pro změnu). Sundej výtah a jdi od něj, jestli soupeř není hluchý (nebo nemá zvukovku) a má trochu IQ dojde mu, že se asi pokoušíš dostat přes výtah pro plasmu a on půjde slepě k němu, uvidí sundaný výtah a už se nebude rozhlížet, zaměří se na sundaný výtah, mezitím máš čas ho dostat do zad. Já vím není to gentlemanské ale co v DOOMu je. Této fiše nelze využívat do nekonečna soupeř není stroj ale člověk a ten se z chyb učí. To samé lze použít u dveří vedoucí k Exitu, ke kterým se občas chodí pro lékárny. Otevřít a schovat se někam za roh a soupeř tam napochoduje stím že se uvnitř uzdravuješ, ale ono ne vy si mu za zády startujete motorovku.
  7.    Další pravidlo, které se mi velmi osvědčilo je "přečíst" si soupeře. Na dobře přečteném soupeři lze pak odhadnout jak se zachová při osuboji jeho taktiky, kama chodí, pro jaké zbraně, atd. Lze také přibližně odhadnou i jakou dobu mu bude trvat než se vrátí z místnosti s BFG (Map01), tím pádem lze i dobře načasovat raketu proti němu poslanou a mezitím se schovat za nějaký ten roh, kdyby sebou při umírání cukal. Ale i při pronásledování není tato zkušenost k zahození, budete vědět jestli se daný soupeř otočí a bude střílet, kam zahne, kam se schová apod. Ono se ale také líp míří když víš kam asi soupeř uhne.
  8.    Výtah v Map01 lze také využít k zablokování nepřítele a tím pádem i ke znemožnění doskoku pro zbraň. To když právě uslyšíš sjíždění výtahu už už tam běžíš tak aby tě neviděl až vyjede nahoru tak se k výtahu připliž a dej si místo raketometu třeba brokovnici nebo pilu. Soupeř se bude snažit doskočit pro zbraň ale nějak mu to nepujde (záleží na tom jestli dobře stojíš), než se zbrchá a zjistí o co jde tak už znovu mačká tlačítko pro znovuobjevení. Hráč vás totiž nemůže přeskočit, hra totiž nepodporuje dva hráče nad sebou.
  9.    K získání fragů podlým způsobem lze také využít toho že jsou jen čtyři startovací pozice. Takže stačí po zabití soupeře zaběhnout na dlouhou chodbu s kamrlíkem s raketometem a na druhém konci s kulometem. Hráč se může objevit jen v chodbě vedoucí k plasmě, místností s plasmou dále pak v chodbě u kulometu a na balkóně s motorovkou. Takže lze pak vylučovací metodou zjistit kde se soupeř objevil. Jedním pohledem směřujícím do chodby vedoucí k místnosti s plazmou zjistíte zda se náhodou soupeř neobjevil zde. Máte po jeho objevení chvilku než zmizí zelená "aura". Na to už příjdete sami. Ale upozorňuji na to, že při této taktice byste mohli přijít k úrazu a to nemyslím v DOOMu ale mimo obrazovku od oného soupeře pokud se jedná o lokální síť, protože nic víc tak nenaštve jako když se objevíte a než zmizí zelené světílko (objevení) prolíná se z červeným světlem (zranění; smrt). A to už je pěkně napřeshubu, když to tak uděláte několikrát (tímto bych chtěl pozdravit ORKa).
  10.    Nezpoměň na velmi romantické "vykostění"!? Vykostění je název pro zabití soupeře teleportem. Když totiž soupeř vleze do teleportu a ty rychle za ním, teleportuješ se do něj a to pro něj znamená jisto jistou smrt ať má jakékoliv brnění a zdraví, dokonce mu nepomůže ani nesmrtelnost. To potěší dvojnásob.
  11.    Tak jsme u závěru rychlo kurzu Multiplayeru v DOOMu. A na závěr jsem si připravil dvě lahůdky pro labužníky zběhlé v DOOMu. Tyto poslední dvě věci ti urychlí běhání a to někdy i o 300%!!! První způsob běhání tzv."běh úkrokem" je běhání šikmo pod úhlem 45 stupňů to oplývá držet směr dopředu (dozadu) a jeden ze směrů pro úkrok (doprava, doleva). Mnozí nevěřící asi neznají součet dvou vektoru na sebe kolmých. Těmito vektory nejsou nic jiného než směr dopředu (dozadu) a ten druhý úkrok. Zvýšení rychlosti v tomto případě je až o 45-50% normální rychlosti pohybu dopředu spolu s klávesou běhání! Ale je zapotřebí taky trochu zručnosti nic nejde samo. K těmto dvěma klávesám je třeba ještě držet směr a to chce už nějaký ten cvik.
  12.    A konečne ten druhý je ale dost omezený a lze jej používat jen za určitých podmínek. A je to využití jedné z chyb v DOOMu. Totiž když bežíte předchozím způsobem (běh úkrokem) kolem rovné zdi jdoucí z jihu přímo na sever (sever je nahoře mapy) vyvinete rychlost až o 300% VYŠŠÍ než je běh úkrokem!!! Tento způsob běhání v levelu Map01 moc neuživíte protože se zde nevyskytuje moc takových stěn, i když jsou tu, ale než se rozjedete tak už je konec chodby, lze to použít při pronásledování soupeře chodbou směrem od plasmy, když se vám to povede docela se mu přiblížíte. S výhodou lze této chyby použít v další často hrané mapy a to Map07. Při běhání úkrokem při zdi můžete někoho doběhnout, nečekaně překvapit, přepadnout ze zálohy, někomu útect, můžete dokonce předběhnout svoji raketu!!! Ale pozor, opět opakuji,že se to vztahuje jen na zdi vedoucí z jihu na sever a musíte být ke zdi natočeni asi pod 30-45 stupnů.

aboutvite, ze...tipy&trikycheatyparametryhudbadefault.cfgovladanimapymonstersitemszbranepribeh